Cumartesi, Kasım 09, 2013

Düğüne, John Berger

Kitaplığımda iki veya üç senedir duran bir kitap, sırası şimdi geldi demekki. John Berger hakkında çok şey bildiğim ama hiç okumadığım bir yazardı. Onun aynı zamanda şair, ressam, eleştirmen olduğunu ve bir zamanlar hayatını bir tarlada çiftçilik yaparak kazandığını biliyorum. Türk yazarlardan dostları var mesela bu kitabın çevirisini yapan ve çeviri bittikten sonra Berger'i arayıp "senden güzel yazdım"diye şakalaşan Cevat Çapan.
Aslında ben Görme Biçimleri kitabını okuyacaktım ama "madem elimde bu kitap var önce onu okuyayım" dedim..
Farklı bir tarzı var ve ben farklı tarzları keşfetmeyi seviyorum..






















Aşağıdaki fotoğrafı Ara Güler çekmiştir.


















Düğüne, İtalya'nın bir kasabasında geçiyor. Ninon, Gino, Zdena, Jean ana karakterler. Ninon yaşadığı tek gecelik ilişki sonucu AIDS kapmış, buna rağmen sevgilisi Gino ona evlenme teklif etmiştir. Anne Zdena başka bir ülkede yaşıyor ve 24 yaşındaki Ninon'u beş yıldır görmüyor, onun düğününe gelecektir. Baba Jean motorsikletiyle yakın yerlere kısa geziler yapmaktadır. Hikaye farklı ağızlardan anlatılır. Jean'ın ve Zdena'nın bölümleri genelde anlatıcı tarafından, diğerlerinin kendi ağzından. Romanın başında adak takıları satan kör birinin anlatımı da vardır. Yer yer bulundukları yerin tarihsel bilgisini,bir balığın özelliklerini vs.kısaca araya sıkıştırıp anlatım zenginliği sağlayan yazar kısa ve vurucu cümlelerle ölmekte olan genç kızın düğünü ile bitirir romanı. Kitabın gelirleri AIDS ile savaşan derneklere bağışlanmıştır.
"Körlüğümün ilk yılında, tekrar tekrar yaşadığım en korkunç an sabahları uyandığım zamandı. Uykuyla uyanıklık sınırında ışık olmayışı çoğu zaman bağırma isteği yaratıyordu bende . Zamanla alıştım buna. Şimdi uyandığımda, ilk yaptığım iş bir şeye dokunmak oluyor. Kendi gövdeme, çarşafa, yatağın ahşap oyma yapraklarına..."s.19
"Birbirlerini gözlerinin içine bakıyorlar, aynı acıyı görerek birbirlerine sarılıyorlar..."s.133

1 yorum:

pelinpembesi dedi ki...

çok sevdiğim berger kitabıdır. diğerlerini de mutlaka tavsiye ederim. belki berger çok sevdiğim için..