Cumartesi, Şubat 08, 2014

Yenişehir'de Bir Öğle Vakti, Sevgi Soysal

Sevgi Soysal'ı ilk defa okuyorum. Kuzenim Fatoş ile kitap değiş-tokuşu yapmaya karar  verdik ve bu ondan aldığım ilk kitap oldu. Ne tesadüftür ki Ankara kızılay çevresinde geçen romana başladığım gün ben de Ankara'da idim..Romanda sık geçen Piknik'in önünden geçip Sakarya Caddesi boyunca dolaştım..

 
Sevgi Soysal bu romanı cezaevindeyken yazmış ve 1974 Orhan Kemal roman ödülünü almış.  Bazıları bu ödülü aldığı için eleştirmiş çünkü pek roman havası yok. Kısa hikayelerden oluşuyor gibi ama kitabın yarısına doğru bu hikayeler bütünlük kazanıyor. Zaman,1970’lerin Ankara’sının Kızılay semtinde bir öğle vaktidir. Gerçekte bu kısa zaman kesiti anlatılır, ancak geriye doğru bakışlarla metin zenginleştirilmiştir...Geçekçi üslüpla yazılmış romanda 1970'lerin Türkiyesi'nin toplumsal koşulları tahlil edilmiştir.
Kısa bölümlerde, Ahmet, Hatice Hanım,Necip Bey, Mehtap,Güngör,Prof.Salih Bey ..gibi kişilerin kısaca hayatlarını,hayata bakışlarını ve bir gününü anlatıyor her bölümde. Ama bu kişilere dair anlattığı bazı şeyler ortak. Mevhibe Hanımların yaşadığı bina çevresinde dönüyor, kişilerin bazıları birbirini tanıyor bazıları da bir olay sırasında aynı yerde bulunuyor..7.hikayeden sonra bütünleşen konu son iki bölüm kalaya kadar bu şekilde devam edip sonra yine eski haline dönüyor..Karışık değil. Gayet sade ve okunması kolay bir roman.  Dili güzel. Hikaye çok ilgi çekici olmasa da çok güzel karakter tahlilleri ve betimlemeler var.






















Sevgi Soysal mimar-bürokrat bir baba ile Alman annenin altı çocuğundan biridir. Arkeoloji okumuştur. Almanya'da tiyatro dersleri almıştır. Üçücü eşi Mümtaz Soysal'dır. Yakalandığı kanser hastalığı nedeniyle kırk yaşında vefat etmiştir.
Yenişehir'de Bir Öğle Vakti, İletişim Yayınları,2013

5 yorum:

alkım doğan dedi ki...

Sevgi Soysal'ın diğer kitaplarını da öneririm. Yürümek'i Tante Rosa'yı (ve hapishanede geçen, esprili bir dille yazılmış Yıldırım Bölge Kadınlar Koğuşu'nu) çok severek okumuştum ben.
Sevgiler;)

bircanın renkli dünyası dedi ki...

okumak ıyı geldı*-*

Esen Can dedi ki...

Meldacım, ben de çok merak ederim Sevgi Soysal'ı, hayata bu kadar erken veda ettiği için de çok üzülerek...
Hiç okuma fırsatım olmadı kitaplarını ama sen de şimdi böyle hatırlatınca tez vakitte okumak farz oldu...
Teşekkürler, sevgiler...

melda dedi ki...

benden de teşekkürler..bir kitap okuma listem var..fikrine güvendiklerimden duyduklarımı, kitap eklerinde ya da internette okuduklarımı kaydediyorum unutmamak için..Ancak liste öyle kabardı ki..Hatta bir zamanlar alıp okuyamadığım kitaplarım da var evde.. Şimdilik bu listeye başka kitap eklemeyeceğim..Bu önümüzdeki altı-yedi ay o listeyi bitirip daha sonra yine bir liste yapacağım..Sevgi Soyasal'ı bir daha ne zaman okurum bilmem ?:-)

Derdest fikirler dedi ki...

Eğer anı okumayı seviyorsan Meldacığım Sevgi Soysal'ın Yıldırım Bölge Kadınlar Koğuşu kitabını özellikle okumanı öneririm. Üç kitabını okudum en çok bu kitabını sevdim