Pazartesi, Eylül 28, 2015

Teneke Trampet, Günter Grass

Günter Grass'ın daha önce Yengeç Yürüyüşü'nü okumuş ve dilini, anlatımını beğenmiştim.
Ama Teneke Trampet'i okumaktı nasıl niyetim. Bazen istediğim şeyi zamana bırakınca veya unutup üzerinden zaman geçince kendiliğinden oluveriyor. İş arkadaşlarım
dan Gülgün Hocam evinden Cem Yayınevinin 43 yıl önce bastığı klasikler serisini getirip bize verdi. İstediğinizi alın okuyun dedi. Ben tabi hemen bu kitaba sarıldım. Üç cilt halindeydi (Danzing Üçlemesi) Toplam 900 sayfayı buluyor. (Gendaş tek cilt halinde 761 sayfa olarak basmış ama pek bulunmuyor)

Kitaba gelecek olursak hiç büyümek istemeyen ve trampetine delice bağlı Oscar'ın gözünden Almanların ve Almanya'nın acımasız bir tahlili diyebiliriz. İkinci Dünya Savaşı öncesi sırası ve sonrasına farklı bir açıdan bakmak isterseniz okuyun bence. Ama okuması çok kolay bir kitap değil. Nitekim ilk 80 sayfada -bence- giriş yapılmış sadece.  İlk cilt tamamen bir çocuk tarafından anlatılıyor gibi. Konu bütünlüğü yok, yer yer detay çok. İkinci ciltte artık Oscar büyümüş olduğu için biraz (aslında boyu aynı ama yaşı büyüyor) daha genç gözü ile anlatılıyor.
Konu ve gözler önüne serilen sahneler ise çok çarpıcı.
Filminin kitaptan daha çok tutulduğunu duymuştum. İzleyeceğim en yakın zamanda.

Hiç yorum yok: