Cumartesi, Temmuz 19, 2014

Edebiyat Ölmelidir-Nasıl Yazar Olunur?Enver Aysever


Enver Aysever'in bu iki ciltlik inceleme-deneme türü kitabını kuzenim Fatoş'un tavsiyesiyle okudum. Onunla kitap değiş-tokuşlarımız devam ediyor.
Aysever çok iyi bir okur. Roman,hikaye,deneme, şiir...Kitaba yaklaşımına, okuma alışkanlıklarına ve yazarların hayatına olan merakına baktım da kendime benzettim..
Bu iki ciltlik çalışmayı eğer edebiyatla ilgili biriyseniz mutlaka okumanız gerekir.
yazarlar kendilerini mi anlatır?nasıl ortamlarda yazarlar?geçinmek için hangi işleri yaparlar?zenginlik-yoksulluk yazarları etkiler mi?yazmak bir zorunluluk mudur?yoksa içten gelen engel olunamayan bişey mi?peki ya yayınlamak?yazarlar huysuz ve bencil kişiler midir?peki okur neden okur?entellektüellik için mi, biriktirmek için mi, hikayeye duyduğu açlıktan mı, kişisel gelişim için mi?
Kafka'nın babası ile sorunları vardı. Modern toplum içinde insanın yabancılaşmasını gözlemledi..Proust ise tam bir anne bağımlısı idi,onun kaybı ile çok sarsıldı. Yazarken yakın dostlarını bile kapıdan kovardı. Işıksız odada oturmayı severdi. Dostoyevski ülkesinden ayrı kaldığı zamanlarda yazamazdı. Kendi insanı ona ilham veriyordu. Victor Hugo, dünya sorunlarına kafa yordu. Çözümler aradı. J.P.Sartre'de toplumdan uzak kalamamış.Orhan Kemal halkın acılarını kaleme almış..kimisinin özel hayatı yazın sürecini belirlemiş kimisinin de toplumsal yaşam, sorunlar vs..

Bu kitaptan kendime yeni okuma listesi de çıkardım. Kazancakis okumadım mesela, Bilge Karasu da..Müge İplikçi ve Kenzaburo Oe'ye de sıra gelmemişti daha..Öne almak istiyorum..

Yalnız bu kitapta eleştiri olarak şunu söyleyebilirim: iki kitapta pek çok bölüm var ama bölümler bence birbirine karışmış. Bölümler arasında tam bir fark yok, birbirine girmiş, ayırması zor. Orhan Pamuk eleştirisine de çok katılamadım..Ama yine de okuduğum için çok mutlu olduğum güzel bir inceleme.
Remzi Kitabevi.

Hiç yorum yok: